Ziua de 15 august este dedicată de către Biserica Creştină încă de la începuturile sale celei pe care o numim „mai cinstită decât heruvimii şi mai mărită şi fără de asemănare decât serafimii”, celei prin care Dumnezeu a făcut posibilă Întruparea (înomenirea) Fiului Său spre restaurarea firii umane căzute, adică Maicii Domnului.
Biografia sa este doar parţial consemnată în Sfânta Evanghelie, prin urmare ea se completează cu date din cel de-al doilea depozitar al tezaurului revelaţiei creştine, Sfânta Tradiţie.

Neexistând instituţia celibatului, în jurul vârstei de 15 ani a fost logodită cu dreptul Iosif din Nazaret, oraş din provincia Galileea, în nordul ţării sfinte. Dar, venind „plinirea vremii” (Gal. 4,4), adică momentul promis de Dumnezeu încă de la început, după cădere şi mult-aşteptat de oameni – ca Fiul Său cel împreună veşnic cu Tatăl şi cu Duhul Sfânt să se întrupeze, să primească şi ca Dumnezeu fire omenească cu care să se jertfească şi prin înviere să biruiască moartea, restaurând astfel firea omenească căzută – fecioara Maria a fost găsită pregătită prin evlavia sa deosebită şi aleasă să-l poarte în pântece şi să-l nască pe Iisus Hristos. În acest scop, însuşi îngerul Gavriil a fost trimis de Dumnezeu să-i aducă „vestea cea bună”, adresându-i-se prin cuvinte pline de laudă „bucură-te ceea ce eşti plină de har, Domnul este cu tine, binecuvântată eşti tu între femei” şi vestind-o că „ai aflat har la Domnul şi iată vei zămisli şi vei naşte fiu căreia îi vei pune numele Iisus” (Lc. 1, 22-31). La întrebarea Mariei „cum … de vreme ce eu nu ştiu de bărbat” îngerul o linişteşte : „Duh Sfânt Se va pogorî peste tine” (Lc. 1,35).
Apoi Maria acceptă: „Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău”( Lc. 1,38). Ştim ce s-a petrecut ulterior. Venind vremea să nască, un recensământ impus de autorităţile romane care stăpâneau atunci Ţara Sfântă, a făcut-o pe Maica Domnului să plece cu dreptul Iosif spre Betleem unde L-a născut pe Pruncul Sfânt în anonimat şi condiţii umile: într-o iesle. Însă a fost preamărit într-un prim colind de „mulţime de oaste cerească”. I s-au închinat păstorii şi magii. La 8 zile a fost circumcis, primind numele de Iisus, iar la 40 de zile a fost adus la templu, în Ierusalim unde a fost întâmpinat de dreptul Simeon şi proorociţa Ana ( Lc.2). A urmat fuga în Egipt spre a fi ferit Pruncul de Irod ce dorea să-L ucidă, iar după moartea acestuia (cca. 2 ani), întoarcerea în Nazaret ( Mt.2). Aici a trăit până la vârsta de 30 de ani, când şi-a început activitatea Sa publică. Grijă deosebită a arătat Maica Domnului faţă de Iisus şi în episodul relatat de evanghelistul Luca, şi anume când L-a găsit la o sărbătoare a Paştilor în templu, uimindu-i pe învăţătorii Legii Vechi, la doar 12 ani, cu înţelepciunea sa. Maica Domnului a fost cea care i-a sugerat Mântuitorului Iisus Hristos, ce-şi începuse de curând activitatea publică, la nunta din Cana, săvârşirea primei Sale minuni care s-a şi materializat prin prefacerea apei în vin(In. 2). Apoi, foarte probabil a fost alături de Fiul său în timpul activităţii Acestuia timp de trei ani şi jumătate, deşi evangheliştii nu insistă pe acest lucru. O găsim, însă, indubitabil alături de Fiul său în timpul clipelor Sale de suferinţă, când a fost răstignit pe cruce. De această dată, din grija Fiului pentru Maica Sa, Acesta o încredinţează celui mai tânăr şi mai iubit ucenic, Ioan, când li s-a adresat: „Iată fiul tău” şi „Iată mama ta” (In. 19,26-27). În evanghelie acesta ţine să precizeze că „din ceasul acela ucenicul a luat-o la sine” (In. 19,27). Fiind prezentă la patimile Domnului, suntem îndreptăţiţi să credem, deşi evangheliştii nu scriu, că Maica Domnului a rămas în Ierusalim şi după aceea, fiind martora Învierii şi a Înălţării la cer. Sf. Luca, însă, scrie în cartea Faptele Sf. Apostoli că toţi Apostolii „stăruiau în rugăciune împreună cu femeile şi cu Maria, mama lui Iisus …” (F.A. 1,14). E ultima menţiune din Noul Testament, însă Sfânta Tradiţie ne spune că a fost prezentă şi la Pogorârea Duhului Sfânt în chip de limbi de foc peste Sfinţii Apostoli, atunci când s-a întemeiat Biserica Creştină, în Ierusalim, prin botezul a trei mii de suflete (F.A. 2,41).

Având în Maica Domnului, Sfânta Fecioară Maria, cel mai bun model de viaţă şi trăire aleasă, şi, de asemenea, pe cea mai importantă rugătoare, orice creştin trebuie să o cinstească permanent, dar mai cu seamă cu prilejul acestei sărbători – ce a fost precedată de două săptămâni de pregătire (post) – cea mai importantă ce i s-a dedicat.
Pr. Dr. Nistor Laurentiu























Celor care astăzi își serbează onomastica, un sincer la mulți ani din partea redacției Codlea Info!
Comments are closed.