
Pe cât de corectă este ca barometru, pe atât de perfidă este cu aviatorii. Indiferent de condițiile meteo, curenții ascendenți și descendenți vagabondează pe deasupra ei, stând la pândă pregătiți să lovească aripile care cutează să se avânte pe cerul care-i aparține.
Nu se știe cu precizie când s-a descoperit că nu-i plac avioanele dar aviatorii știu acest lucru și de frică sau din ordin o ocolesc cu respect.
Iată două accidente aviatice produse deasupra Măgurii:
În anul 1935, un avion Potez 25 zbura liniștit pe ruta Cuj – București, zbârnâind ca un bondar leneș care, privit din depărtare dădea impresia că stă pe loc. Dar el înainta măcinând aerul cu elicea lui de lemn, direct spre vârful Măgurii, la o altitudine de 1500 de metri.

Toate unitățile de aviație au fost anunțate despre această tragedie care a avut trei cauze: trecerea peste masivul muntos stăpânit de curenți puternici și schimbători, nefolosirea centurilor de siguranță și neacroșarea parașutei de cârlig. Dacă una dintre aceste condiții ar fi fost respectată, locotenentul Tampa ar fi putut supraviețui.
Din 1935 până în 1940, ordinul care interzicea zborul deasupra Măgurii nu a fost reînnoit, considerându-se că el a intrat în sângele toturor aviatorilor. Și așa a fost. Nefericita întâmplare ținea la distanță zburătorii de perfidul munte. Câte unul încerca să se apropie mai mult dar curenții îl luau în primire, făcânu-l pe curajosul pilot să arate cât mai repede muntelui coada avionului său, într-un gest nu tocmai frumos dar înțelept.
Să fie dracul chiar atât de negru? S-a întrebat s-a întrebat într-o zi echipajul unui avion bimotor PZL 37-LOS, aparținând Flotilei 1 Bombardament Brașov, format din pilotul Dumitru P. și observatorul locotenent Gheorghe Oprea, aflat întrun zbor de recepție, la o viteză de 400 km pe oră. Puternicul și modernul avion era considerat la acea dată un aparat de zbor care nu putea pune probleme la o trecere deasupra Măgurii. Nu mai aveau mult până la vârful muntelui când un curent puternic i-a ridicat fără veste 150 de metri iar un altul i-a îndesat spre pământ cu o forță incredibilă. Masivul locotenent Oprea, un om bine crescut la propriu, care cântărea puțin 
După această întâmplare, mai puțin tragică decât prima, ordinul de interzicere a zborului peste Măgură a fost reactualizat și respectat de zburători.
Barometru incontastabil sau speritoare de piloți, Măgura este un punct de reper în geografia țării, care domină întreaga Țară a Bârsei, iar pentru codleni un simbol incontestabil al orașului lor.
Mulțumiri domnului inginer Gheorghe Lupu pentru documentele din arhiva personală, puse la dispoziție.























