Odată cu intrarea transportului metropolitan pe ruta Codlea – Brașov și retur, după ce s-a primit aviz favorabil de la ATENȚIE, Oficiul Concurenței, în ideea că pe această rută vor exista doi operatori de transport public, încep să apară și șicanele în funcție de interese.
Anunțată ca o mare realizare, intrarea transportului metropolitan nu pare să fie atât de convenabilă pentru navetiști. Pe de o parte, costul biletului care trebuie achizționat dus-întors și care înseamnă 10 lei, de cealaltă parte intervalul orar în care circulă linia 220 Codlea – Brașov.
Pentru a minimaliza avantajele pe care transportul cu microbuzul îl oferă călătorilor, RATBv refuză prelungirea contractului cu operatorul microbuzelor pentru ca acesta să NU poată opri în stația RATBV din Bartolomeu. Microbuzele își mută stația de capăt de linie la biserica din Bartolomeu, vis-a-vis de Gara Bartolomeu.
Colac peste pupăză, microbuzele nu mai pot opri nici în stațiile din Codlea Nord și Electrica, întrucât în caietul lor de sarcini aceste stații nu sunt prevăzute. Dar sunt prevăzute în caietul de sarcini al RATBV. Dar nu sunt prevăzute la microbuze încă din 2007 și brusc ISCTR a demarat controale la Codlea, fugărind microbuzele.
Contactat pentru un punct de vedere, coordonatorul de transport al microbuzelor spune că a făcut toate demersurile pe lângă Consiliul Județean Brașov pentru modificarea caietului de sarcini și se pare că această modificare este foarte greu dacă nu imposibil de realizat.
În fond, cine să aibă interesul din partea județului ca o firmă privată să fie concurentă transportului public metropolitan, în condițiile în care microbuzele circulă din 15 în 15 minute, iar un bilet pentru elevi, studenți și pensionari este 4 lei?
Ce s-a schimbat de când a intrat RATBV pe piață?
Înghețăm în stația de la Electrica. Vine particularul cu Micra (vezi foto), cu 7 minute înainte să apară autobuzul, trage în stație și întreabă doi călători dacă merg la Brașov. Aceștia refuză, particularul pleacă, apare microbuzul care trece pe lângă stație (spre stupefacția celor doi călători), după care apare autobuzul. Oprește în stație, îmbarcă și pleacă.
Facem o scurtă trecere în revistă și a stării tehnice a autobuzelor. Sigur, nici cu microbuzele nu ne este rușine, par destul de obosite, însă în ultimele zile nu mai puțin de 3 autobuze RATBV au avut probleme la motor, unul chiar era să ia foc, iar interiorul se află într-o stare avansată de uzură. Doar cele în care oficialii își fac poze arată bine. Practic, autobuzele noi au rămas să facă interiorul Brașovului, iar epavele au fost scoase pe rutele din județ.
Nici admistrația locală nu are interesul să ajute microbuzele sau cel puțin să fie echidistantă și aici facem referire la viceprimarul Erwin Albu, care conform celor declarate de către operatorul microbuzelor spune că interesul lui Erwin Albu este de a promova transportul metropolitan. Și atunci ne întrebăm, nu cumva vorbim despre favorizarea unuia dintre cei doi operatori de transport. Calitatea de viceprimar nu ar trebui să servească strict intereselor cetățeanului, să-i dăm acestuia posibilitatea de a alege?
Pentru unii mumă, pentru alții ciumă…
Nu trebuie să ai IQ-ul foarte mare ca să realizezi că se încearcă scoatere de pe piață a operatorului privat prin orice mijloace, iar Asociația Metropolitană să dețină monopolul pe transport. Sunt tare curios cum va reacționa opinia publică, elevii și copiii mai ales, când vor fi nevoiți să vină din Codlea – Nord și de la Electrica până în centru pentru a lua microbuzul care este mai ieftin și care circulă mult mai des. Mai mult de atât, de la 1 februarie și abonamentele pentru elevi/studenți vor fi reduse cu 50% și vor costa 85 de lei. Cum vor reacționa toți acei navetiști care ar trebui să aibă dreptul de a alege în care mijloc de transport se urcă, dacă în unele stații operatorul microbuzelor nu mai are voie, deși până acum nimeni nu s-a legat de acest lucru.
în altă ordine de idei, Transportul Metropolitan pare să fie un eșec pentru bugetul local sau mai bine zis o afacere pentru șmecherii care vor să dețină monopolul la nivel județean sub umbrela RATBv.
Probabil că Erwin Albu nu v-a spus că PRimăria Codlea plătește începând din luna ianuarie, timp de 6 luni așa cum este stipulat în contract, aproximativ 1 miliard de lei vechi lunar pentru a susține transportul. În condițiile în care viceprimarul Albu a făcut demersuri pentru ca autobuzele să circule la fiecare 30 de minute, nu din oră în oră, costurile de subvenție plătite din bugetul local se vor apropia de 3 miliarde lunar.
Halucinant, nu? Perdantul este chiar călătorul, care nu are niciun beneficiu în buzunarul său. Practic, plătitorul de taxe și impozite al municipiului Codlea nu va merge cu autobuzul cu preț subvenționat la bilet, între 2 și 3 lei, așa cum s-a promis. Prețul este de 5 lei, mai mare decât cel folosit de firma privată a microbuzelor. Și-atunci, care este avantajul călătorilor? Că a apărut RATBv care ia banii primăriei și nu puțini, și circulă mai rar decât microbuzele?
Cam ce s-ar fi putut face cu minim 6 miliarde (cel puțin) în câteva luni? Interesele sunt foarte mari, unele de natură electorală și este la fel de evident cine s-a lăudat cu introducerea RATBV în oraș și a publicat pe o rețea de socializare că a luat primul abonament de la ghișeu, și a mai și spus-o cu mândrie. Serios? !Până la găsirea unei soluții reale, afaerea rămâne una extrem de păguboasă, iar acest lucru trebuie cunoscut de locuitorii municipiului Codlea.