Între incultură şi amuzament – Greşelile de topică

1
5.478 vizualizari
views

Topica este acea parte a sintaxei care se ocupă cu ordinea cuvintelor în propoziţie şi a propoziţiilor în frază.

În gramatica limbii române există o serie de reguli în alcătuirea unei comunicări scrise sau orale, părţile de vorbire sau de propoziţie având locul lor precis în structura unui text sau a unei convorbiri. Nerespectarea locului acestora, fie din necunoaştere, fie din neatenţie, duce la confuzii în înţelegerea mesajului transmis, dar şi la săvârşirea unor greşeli hazlii, amuzante, care denaturează sensul conţinutului de idei, al scopului şi interesului pentru care au fost formulate diverse cereri, informări, corespondenţe instituţionale sau private, decizii ale administraţiei publice, anunţuri publicitare, etc.

În articolul de faţă voi vorbi despre ultima categorie de forme de comunicare enumerate mai sus: anunţurile publicitare.

Exemplele pe care le voi enumera aici sunt reale, culese de mine sau trimise de câţiva prieteni de-ai mei, întâlnite în presă ori afişate în vitrinele unor spaţii comerciale, pe stâlpii de telegraf, pe zidurile unor clădiri, la diverse ghişee şi buticuri private, etc.

Pe cei care au simţul limbii române corecte, aceste reclame publicitare selectate aici îi vor face să zâmbească, dar vor deplânge, poate, în acelaşi timp, incultura celor care le-au scris.

Redau mai jos câteva mostre de acest fel de anunţuri publicitare, pe care le-am considerat, dincolo de caracterul lor agramat, un atentat la corectitudinea limbii române, privind topica propoziţiei şi a frazei.

Iată aceste ,,perle” de scriere neglijentă şi incultură crasă:

  • ,,Vând pătuţ pentru copil cu picioare de fier”
  • ,,Caut om pentru paza unui lot de vaci care nu fumează şi nu consumă băuturi alcoolice”
  • ,,Căutăm femeie la fetiţă în vârstă şi nefumătoare”
  • ,,Vând butelie de aragaz cu reşou şi frigider”
  • ,,Închiriez cameră la două fete încadrate cu un singur pat”
  • ,,Cumpăr îmbrăcăminte de damă puţin întrebuinţată”

În aceste anunţuri, topica, bat-o vina, este dezastruoasă.

Las cititorii să pună cuvintele în ordinea lor firească.

Dar atunci, acestea nu ar mai fi ,,perle” lingvistice şi nu vor mai amuza pe cei care le citesc.

Profesor Traian Ionescu

Agentie Web | Creare Site Web | Mentenanta Web | Optimizare SEO | Design Grafic

1 COMENTARIU

  1. Vezi AICI importanța topicii în vorbirea corespondenților la fața locului | Blog de farmacista

    […] sursa foto […]

Comments are closed.