Marius Dunca – Raport de activitate la Ministerul Tineretului și Sportului

0
2.021 vizualizari
views
libertatea.ro
Marius Alexandru Dunca, propus pentru functia de ministru al Tineretului si Sportului, este audiat in cadrul comisiilor de specialitate ale Parlamentului, miercuri 4 ianuarie 2017. ALEXANDRA PANDREA / MEDIAFAX FOTO

Pleacă, dar rămâne. De fapt, revine. Sau mai bine spus nu revine pentru că nu pleacă. Premierul a plecat, el va deține în continuare funcția de  ministru. Marius Dunca prezintă un scurt raport de activitate din perioada în care a fost șef la Ministerul Tineretului și Sportului în Guvernul Grindeanu. Tot el va deține această funcție și în noul Guvern al României. 

”La preluarea mandatului de ministru al tineretului și sportului mi-am asumat angajamentul că avem obligația de a reda respectul și gloria sportului și sportivilor, precum și de a reda încredere, speranță și șanse tinerilor pentru a se dezvolta în România,

REALIZĂRI

DOMENIUL SPORT

  1. Consiliul Național al Mișcării Sportive, înființat prin OMTS nr. 181/02.03.2017
  2. În vederea implementării unei strategii pentru a folosi activitățile fizice și sportul ca o componentă importantă pentru integrarea în comunitate a invalizilor, copiilor cu dizabilități și a celor orfani am înființat, în cadrul MTS, prin HG nr. 322/11.05.2017 pentru modificarea și completarea HG nr. 11/2013 privind organizarea și funcționarea MTS, a fost Compartimentul pentru Sprijin Persoane cu Nevoi Speciale
  3. Programul Naţional „Campionii României în școală, liceu și universitate” prin care vor fi implicați campionii din sport în educația prin sport și utilizarea propriului exemplu pentru a crește gradul de participare activă şi sistematică a copiilor din şcoli,licee si universitaţi la activităţile sportive, promovarea valorilor sportului ca mijloc de îmbunătăţire a stării de sănătate, a condiţiei fizice şi psihice, dezvoltarea competenţelor sociale – spiritul de echipă, solidaritatea, toleranţa şi fair-play-ul – contribuind la îmbunătăţirea calităţii vieţii. Programul urmează să fie lansat – este la stadiul de finalizare site pentru prezentarea performanțelor și a istoricului sportivilor.
  4. Programul ”România în mișcare” – program de utilitate publică care în prezent se află în ultimele faze ale procesului de avizare internă și care are ca orizont de lansare mijlocul lunii iulie. Programul vizează îmbunătățirea accesului la sport organizat pentru cetățenii români, indiferent de vârstă, gen sau profil socio-economic. Astfel, pentru anul 2017 Programul ”România în mișcare” va avea două zone de intervenție: sportul organizat la nivel județean și școala, deci baza sportului românesc. Beneficiarii direcți vor fi copiii și tinerii. Bugetul programului pentru 2017 este estimat la aproximativ 2.5 milioane de Lei. Mai exact, Ministerul va elabora o schemă de granturi mici (până în aproximativ 12.000 de lei) pentru Asociații Județene pe ramură de sport (1), respectiv va viza o mai bună finanțare a sistemului competițional școlar în particular fazele locale și județene ale Olimpiadei Naționale a Sportului Școlar și ale Gimnaziadei (2). Ambele componente vor fi implementate prin Direcțiile Județene de Tineret și Sport, respectiv a Municipiului București.
  5. A fost adoptată OUG 38/2017 privind finanțarea activităților sportive de către autoritățile publice locale și centrale, precum și Ordinul privind contractul de activitate sportive
  6. Creșterea cu 20% a salariilor din instituțiile subordonate MTS începând cu data intrării în vigoare (27 iunie 2017)
  7. PRES RO Consilium 2019 – Ministerul Tineretului și Sportului este primul din Guvernul României care a adoptat deja încă din luna Mai un set de priorități pentru Președinția Consiliului Uniunii Europene. Acestea se referă la domeniul sportului, ele fiind deja incluse în Planul de Lucru pentru Sport al Uniunii Europene. Mai exact este vorba despre ”Accesul la sport pentru persoane cu dizabilități” (1) și ”Maximizarea beneficiilor Pieței Unice Digital pentru o mai bună finanțare și comercializare a sportului” (2).
  8. Organizarea UEFA Euro 2020 – În baza Hotărârii de Guvern 1093/2013, modificată în 2017, la sfârșitului lunii aprilie, Ministrul Tineretului și Sportului devine președintele Comitetului interministerial de coordonare pentru organizarea și susținerea candidaturii României pentru organizarea Turneului final al Campionatului European de Fotbal 2020. Este pregătită agenda primei întâlniri, de altfel programată pentru mijlocul lunii iunie, criza politică recentă a împiedicat reuniunea reprezentanților instituțiilor desemnate.
  9. Jocurile Francofoniei – În perioada 21 – 30 iulie 2017 va avea loc la Abidjan în Coasta de Fildeş cea de-a VIII-a ediţie a Jocurilor Francofoniei. La această ediţie, România s-a înscris cu 6 sporturi, anume: atletism, baschet feminin, lupte libere şi lupte africane( luptele africane reprezintă o premieră pentru sportul românesc la aceste jocuri), ciclism pe şosea, tenis de masă şi judo. Delegaţia României este alcătuită din 81 de persoane – sportivi, antrenori, 1 medic, masseuri, 3 arbitri internationali şi reprezentanţi din partea Ministerului Tineretului şi Sportului. Cheltuielile estimative se ridică la suma de 247.479,06 lei şi sunt suportate din Venituri proprii MTS.

 

COMPETIȚII

 

În perioada 4 ianuarie – 28 iunie 2017:

  • Au avut loc 155 de competiții internaționale la care România a fost reprezentată, din care 14 pe teritoriul României
  • Au fost organizate 405 competiții naționale
  • Au fost castigate 340 de medalii la competițiile internaționale oficiale
  • Au fost acordate premii pentru performanțe sportive în valoare de 7.437.745 lei

Pe parcursul anului 2017 vor mai fi organizate 29 de competiții internaționale, dintre care se evidențiază Campionatul Mondial de Juniori și U23 de Kaiac Kanoe, Campionatul European de Baschet Seniori, precum și  alte 2 campionate mondiale, 4 campionate europene, 3 campionate balcanice și 18 alte competiții (Grand Prix, Cupe Internaționale, Trofee Internaționale)

 

DOMENIUL TINERET

  1. A fost înființat Consiliului Național pentru Politici de Tineret – consiliu interministerial prin OMTS nr. 169/01.03.2017

 

TABERE

 

Beneficiari – 19.435 tineri si copii

Buget alocat – 7.700.000 lei

 

Ministerul Tineretului și Sportului organizează direct și prin direcțiile județene pentru sport și tineret, respectiv Direcția pentru Sport și Tineret a Municipiului București, mai multe tipuri de tabere: tabere de odihnă, tabere sociale și pentru persoane cu handicap și asistenții personali, respectiv asistenții personali profesioniști ai acestora, tabere tematice, tabere naționale, tabere pentru olimpici naționali și internaționali, tabere studențești.

 

  • TABERE STUDENȚEȘTI:

Beneficiari: 6.000 de studenți.

Buget alocat: 3.000.000 lei.

 

  • TABERE NAȚIONALE ȘI TEMATICE:

 

          În anul 2017 50% din taberele naționale și tematice au caracter vocațional și se derulează în colaborare cu Ministerul Culturii și Identității Naționale, în conformitate cu Programul de Guvernare. (Măsură din Programul de Guvernare: Promovarea culturii și activităților vocaționale prin dezvoltarea taberelor tematice. Înființarea de programe naționale pentru pregătirea vocațională a tinerilor).

Beneficiari: 5.588 copii și tineri

Buget: 1.700.000 lei

 

  • TABERE SOCIALE ȘI PENTRU PERSOANE CU HANDICAP:

Program al egalității de șanse pentru tinerii proveniți din medii dezavantajate (tineri din mediul rural, tineri cu dizabilități, tineri de etnie romă etc.) pentru integrarea socială a acestora – parteneriat cu Autoritatea Națională pentru Protecția și Drepturile Copilului (semnat în data de 8 mai 2017)– prevede susținerea a 200 de tineri cu vârste cuprinse între 15 și 17 ani, care se pregătesc să părăsească familiile și centrele de plasament prin participarea la o serie de cursuri derulate în centrele de agrement ale MTS.

Beneficiarii taberelor pentru persoane cu handicap sunt preşcolarii, elevii şi studenţii cu handicap, împreună cu asistenţii personali şi asistenţii personali profesionişti, după caz, care conform legii 448/2006, au dreptul la locuri gratuite în tabere de odihnă, o dată pe an, indiferent de forma de învăţământ. MTS  a asigurat cazarea şi masa participanţilor.

Beneficiari: 5.647 copii și tineri

Buget: 2.600.000 lei

 

  • TABĂRA OLIMPICILOR

Tabăra Olimpicilor se adresează elevilor plasați pe locurile I, II, III, la faza națională a olimpiadelor școlare și a celor clasați pe locurile I, II, III, la fazele internaționale.

          Scopul  acestui program este recunoaşterea și recompensarea  adevăratelor valori, modele de urmat pentru toţi tinerii, în vederea dezvoltării unei comunităţi ce este posibilă doar prin existenţa unor vârfuri de performanţă cum sunt olimpicii.

Beneficiari: 200 elevi

Buget: 200.000 lei

 

  • PROGRAMUL DE TABERE „ARC” se adresează copiilor și tinerilor etnici români din afara României.

Scopul acestui program îl reprezintă: conştientizarea apartenenţei la identitatea culturală română, aprofundarea cunoştinţelor de cultură şi civilizaţie românească, promovarea educaţiei în limba română, posibilitatea de a intra în contact cu realităţile României, accesul la valorile sportive românești prin prezența în tabere a campionilor olimpici ai României.

Programul „ARC” se realizează  în colaborare cu Ministerul pentru Românii de Pretutindeni și se desfășoară în centrele de agrement din administrarea MTS prin direcțiile subordonate: Sulina (Tulcea) și Oglinzi (Neamț).

Beneficiari: 2.000 tineri

Buget: 200.000 lei

 

PROIECTE TINERET

  • Concursul Național de Proiecte de Tineret

Organizațiile neguvernamentale de/ pentru tineret depun spre finanțare proiecte pentru tineri.

Buget alocat: 3.000.000 lei

Au fost depuse 198 de proiecte

         

  • Concursul Național de Proiecte Studențești

Organizațiile neguvernamentale studențești și de/ pentru tineret depun spre finanțare proiecte pentru studenți și tineri.

Buget alocat: 900.000 lei.

Au fost depuse 106 proiecte

 

 

LEGEA TINERETULUI

 

Legea Tineretului (lege nouă) urmează să fie trimisă spre avizare interministerială. Legea Tinerilor nu a mai suferit nicio modificare și actualizare semnificativă din anul 2006, de când a fost adoptată. E un paradox, pentru că România a intrat în Uniunea Europeană, dar Legea Tinerilor nu se raportează la asta. Există o Strategie Națională pentru tineret 2015-2020 și numeroase modificări legislative pe zona de voluntariat, educație non-formală, dar Legea Tinerilor nu reflectă aceste lucruri.

 

Schimbări preconizate

 

Ne propunem crearea unui cadru favorabil dezvoltării şi afirmării tinerilor, susţinerea participării și implicării tinerilor în viaţa societăţii, precum și dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii și a serviciilor pentru tineret.

Față de actul normativ precedent, respectiv Legea tinerilor nr. 350/2006, cu modificările și completările ulterioare, viitoarea Lege a Tineretului vizează următoarele schimbări:

  1. Se introduce o secțiune dedicată centrelor comunitare de tineret, având în vedere asumarea, prin Programul de Guvernare 2017 – 2020, a înființării acestora, care să ofere servicii integrate și personalizate pentru tineri.
  2. Autoritățile administrației publice centrale și locale, unităţile, instituțiile şi serviciile publice subordonate cu atribuții privind activitatea de tineret vor trebui să sprijine activitatea de tineret şi să asigure cadrul adecvat de desfășurare a acesteia, inclusiv de a avea angajat cel puțin un responsabil de tineret, potrivit normativelor de personal și cu încadrare în numărul total de posturi aprobat potrivit legii, sau de a desemna o persoana din cadrul autorității administrației publice centrale și locale, a unităților, instituțiilor și serviciilor publice subordonate acestora, ca responsabil de tineret.
  3. Se are în vedere obligativitatea creării de consilii consultative la nivelul municipiilor reședință de județ, consiliilor județene și a Ministerului Tineretului și Sportului cu scopul unei implementări eficiente a politicii de tineret.
  4. Se au în vedere măsuri care să asigure protecția socială a tinerilor, stimularea incluziunii sociale și a inserției profesionale. Un alt aspect este alinierea legislației în domeniul tineretului la legislația privind prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare. De asemenea, textul cuprinde măsuri pentru promovarea egalității de șanse și accesului la sănătate, pe care statul are obligația să le adopte, în vederea atenuării factorilor de risc, specifici.
  5. Se afirmă necesitatea susținerii financiare din partea autorităților locale și județene dar și centrale, pentru activități de tineret, în special pentru activități de tineret în mediul rural (minim 25% din fondurile județene destinate activității de tineret), care reprezintă conform studiilor o categorie cu risc mare de vulnerabilitate. Una din sursele de finanțare va fi procentul de 1% din taxele şi accizele aplicate la nivel naţional pentru ţigarete, ţigări şi băuturi alcoolice.
  6. MTS avizează toate propunerile de acte normative cu impact asupra tinerilor, elaborate de celelalte instituții centrale.

 

COMUNICARE

 

În perioada monitorizată (1 ianuarie-15 iunie 2017) au fost înregistrate un număr de 7.762 de referiri la domeniile de interes (MTS) dintre care: 6.326 în mediul online, 626 în presa locală, 156 în presa centrală, 146 apariţii la TV, 21 la radio, 285 pe Facebook, 144 pe Twitter şi 58 pe bloguri.

Au fost organizate 9 conferințe de presă.

 

BUGET

Ministerul Tineretului și Sportului, pentru anul 2017, are prevăzut:

  • Un buget în valoare de 431.878 mii lei (431.878.000), din care 316.348 mii lei din bugetul de stat ( o creștere de 0,26% față de 2016) și 115.530 mii lei din venituri proprii

 

OBIECTIVE

 

  1. O nouă Lege a Sportului cu obiectiv principal prioritizarea federațiilor și impulsionarea activității sportive
  2. Dezvoltarea unui sistem al sportului universitar în colaborare cu
    universitățile și Ministerul Educației.
  3. Legea Tineretului.
Agentie Web | Creare Site Web | Mentenanta Web | Optimizare SEO | Design Grafic