Ana Loredana Predescu a vorbit despre ideea lansată de Guvern privind finanțarea studiilor în cadrul universităților străine.
Deputatul Ana Loredana Predescu spune nu înțelege de ce statul român nu a oferit până acum această oportunitatea care ar fi putut veni, în primul rând, în sprijinul elevilor performanți, care însă nu au avut posibilități materiale de a studia in străinătate.
”Ideea de a condiționa ștergerea datoriei de întoarcerea în țară este cel puțin pripită!
Vă invit să facem un exercițiu de imaginație: un student care merge la Harvard sau la Oxford, studiază pentru licență sau MBA, și revine în România. Ce oportunități îi oferă statul român?
Unde găsește locuri de muncă remunerate direct proporțional cu nivelul de pregătire? Unde se angajează, la stat, unde debutează cu minimul pe economie? La privat, unde pentru angajare i se cere experiență de ani de zile?
Nu cumva acest elev care a studiat la Harvard va descoperi că investiția atât materială cât și intelectuală nu produce dividende?
Și dacă acest elev alege să revină în țară, cât timp trebuie să stea în România? Un an, noi, trei, patru? Și dacă apoi realizează că România nu oferă oportunitățile de care are nevoie și pleacă în altă țară?
Atunci Guvernul nu a făcut o investiție nereușită?
Eu zic că da. Și atunci cine pierde? Statul pierde banii, studenții pierd ani din viață.
Guvernul trebuie să asigure și o ofertă de muncă pentru acești studenți.
Prin urmare, NU este suficient doar să le alocă un împrumut pe care eventual să îl ștergi cu buretele.
Soluția și cheia acestui proiect constă în faptul că la întoarcerea în țară, în primul rând, acești studenți ar trebui să găsească locuri de muncă pentru nivelul pregătirii lor.
Guvernul american alocă, pe lângă burse și împrumuturi pentru studii – la condiții mai avantajoase decât băncile și IFN-urile. Studenții americani aleg să studieze la universitățile de renume din America sau vin în Europa, dar la final se întorc acasă și tot trebuie să plătească acel împrumut, dacă nu a fost bursă. Și 10-15 ani plătesc statului american aceste fonduri. Dar există o proporție între nivelul de pregătire și nivelul salarial.”