Roxana Mînzatu, deputat PSD, a depus marți, 24 martie, o propunere legislativă pentru completarea Legii Educației, astfel încât elevilor din categoriile dezavantajate și profesorilor să le fie asigurate laptopuri și tablete pentru a putea participa la activitățile de educație online.
„În contextul actual generat de pandemia COVID-19, trebuie să ne asigurăm că actul educațional continuă cu cât mai puține interferențe. Sistarea activității la clasă a mutat procesul educațional integral în mediul online. Însă, la această ”școală online” nu au acces decât o parte dintre elevi. În lipsa unui computer sau a unei tablete, în lipsa conexiunii la internet, sute de mii de elevi din România sunt azi excluși total din procesul educațional. Din păcate, vorbim doar de o estimare, numărul exact al acestora fiind o enigmă chiar și pentru autorități. Tocmai de aceea, lucrând îndeaproape cu Consiliului Național al Elevilor, am depus în Parlament acest proiect de lege, astfel încât elevii care îndeplinesc condițiile pentru a primi bursă socială, precum și profesorii, să beneficieze de laptop sau tabletă cu conexiune la internet, pentru a putea participa la desfășurarea cursurilor online și pentru a folosi platformele educaționale digitale atât în mod curent, în completarea activității de la clasă cât și în perioade de criză, de calamitate, când studiul se realizează exclusiv online, la domiciliu”, a declarat Roxana Mînzatu, deputat PSD.
Proiectul legislativ prevede completarea articolelor 70 și 94 din Legea educației naționale. Se instituie în legislație obligativitatea ca Ministerul Educației și Cercetării să asigure elevilor care îndeplinesc condițiile pentru a primi bursă socială și cadrelor didactice dispozitive conectate la Internet care pot fi utilizate și de acasă. În susținerea acestei inițiative legislative pentru acces universal la educația online vine și Constituția României care, la articolul 32, garantează dreptul la învățătură. În Expunerea de motive inițiatoarea, fost ministru al Fondurilor Europene în perioada iunie – noiembrie 2019, indică și unele soluții de finanțare, inclusiv finanțarea din fonduri ale Uniunii Europene.
„Lipsa echipamentelor digitale crește riscul de abandon școlar exact pentru elevii care erau deja într-o situație dificilă. România rămâne încă statul european cu cel mai mare nivel al riscului de sărăcie sau excluziune socială în rândul copiilor. Peste o treime (38,1%) dintre copiii României sunt în risc de sărăcie sau excluziune socială, ceea ce înseamnă că trăiesc în gospodării cu o intensitate scăzută a muncii sau se confruntă cu deprivarea materială ori cu un nivel scăzut al veniturilor. Riscul de sărăcie sau excluziune socială variază de la 18,6% în marile orașe, la 24,9% în orașele mici și suburbii și atinge un îngrijorător nivel de 45,5% în mediul rural,” avertizează Roxana Mînzatu.
Ultimele rezultate ale Programului privind evaluarea internațională a elevilor (PISA 2018) al OCDE plasează România printre țările care înregistrează o puternică legătură între statutul socioeconomic al elevilor și performanțele înregistrate de aceștia. De altfel, țara noastră se numără printre statele pentru care rapoartele PISA 2018 recomandă intervenții educaționale în favoarea elevilor dezavantajați.
”Invit cu toată deschiderea decidenții din Parlament, Guvern, societatea civilă, specialiștii în educație să contribuie în dezbaterea și aprobarea acestui proiect de lege. De altfel, în expunerea de motive am indicat și unele soluții de finanțare, inclusiv din fonduri ale Uniunii Europene. Abordarea unui sistem de vouchere pentru educație digitală, similar voucherelor pentru vacanțe, poate fi un model. Nimeni nu deține rețeta magică și doar dacă reușim să lucrăm împreună putem oferi tuturor copiilor șansa unei educații complete, folositoare timpurilor în care trăim, șansa la o viață mai bună”, a concluzionat deputatul PSD.
Proiectul de lege poate fi accesat aici: https://www.dinparlament.ro/deputat-psd/propunerea-legislativa-pentru-modificarea-si-completarea-legii-educatiei-nationale-nr-1-2011.html