Albert Ziegler pionier al aviației mondiale – aniversarea a 98 de ani de la zborul deasupra Codlei

6
3.197 vizualizari
views

Se împlinesc 98 de ani de când codleanul Albert Ziegler a stabilit recordul de altitudine  prin zborul său deasupra Măgurii din 19 octombrie 1913, în timpul căruia a reușit performanța de 3000 de metri, remarcabilă pentru acea perioadă de pionierat, constituind un punct marcant în istoria mondială a aviației.

Performanțele sale nu s-au limitat doar la stabilirea recordului de altitudine, Albert Ziegler fiind printre primii constructori de aparate de zbor din Transilvania și cel care a revoluționat construcția avioanelor, inovația sa aripa în V fiind folosita azi la majoritatea aeronavelor.

Albert Ziegler s-a născut într-o familie de țărani sași din Codlea, la 9 aprilie 1888 și a copilărit pe Langgasse (str. Lungă), unde a avut primul contact cu lumea aviației atunci când a descoperit că umbrela cu care se juca pe șură a planat când a scăpat-o din mână. Mai târziu se spune că a construit primul planor folosind două umbrele ale tatălui său. A intrat în contact cu lumea tehnicii după terminarea școlii primare când a învățat meseria de lăcătuș la Brașov. Încă de pe timpul uceniciei s-a  remarcat prin interesul acordat telegrafiei și a lucrat la un motor care trebuia să funcționeze fără benzină, proiect pentru care Camera de Comerț și Meserii din Brașov i-a acordat un premiu.

Dornic de a învăța lucruri noi a plecat în Elveția, Anglia și în Franța pentru o perioadă de doi ani unde a lucrat și s-a instruit în domeniul motoarelor. În  anul 1908 a început cu adevărat munca în domeniul aviatic la Berlin, completându-și studiile tehnice și definitivând o serie de proiecte precum un automobil anfibiu, un avion și motoare premiate la concursuri internaționale.

În anul 1911 s-a mutat în Germania pentru a-l asista pe prințul Sigismund von Preussen la construirea unui planor şi este angajat de constructorii de aeroplane Rumpler, Wright şi Garuda.

În luna aprilie a anului 1912 firma Siemens-Schuckert i-a donat un atelier, scule și un motor de 50 cai putere, folosit de Albert Ziegler la construcția primului său avion monoplan, cu care a susținut în iulie 1913 examenul de pilotaj și zboruri demonstrative. Inovația pusă în aplicare la construcția avionului a fost aripa în V, care a modificat aerodinamica, crescând astfel manevrabilitatea. Noutatea a fost remarcată și apreciată de specialiști, presa vremii numind creația ,,Pfeilflugzeug”(avion săgeată).

Spre sfârșitul anului 1913 Albert Ziegler s-a întors în Codlea și a obținut o donație de peste 15000 coroane din partea prietenilor și a unor afaceriști, suma fiind folosită pentru obținerea unui avion monoplan Etrich-Eindecker pe care a  montat un motor Mercedes de 120 cai putere.
Cu acest avion, la data de 19 octombrie 1913, la șase săptămâni de la accidentul lui Aurel Vlaicu, a zburat peste Codlea și Măgura Codlei, stabilind un nou record mondial  de 3000 m altitudine.