În zonele intens circulate sau fără vizibilitatea, oprirea sau staționarea mașinii nu sunt permise.
De asemenea, autoritățile pot interzice parcarea și în alte zone, chiar dacă spațiul e suficient.
De exemplu, pe unele dintre marile bulevarde din orașele mari, nu e permisă oprirea pe prima bandă. Însă, pe alte străzi se poate staționa pe prima bandă.
În ce situații oprirea este interzisă
Conform legii rutiere, oprirea este interzisă:
- în zona de acţiune a indicatorului „Oprirea interzisă”;
- pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă şi la o distanţă mai mică de 50 m înainte şi după acestea;
- pe poduri, pe şi sub pasaje denivelate, precum şi pe viaducte;
- în curbe şi în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 50 m;
- pe trecerile pentru pietoni ori la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;
- în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mică de 25 m de colţul intersecţiei;
- în staţiile mijloacelor de transport public de persoane, precum şi la mai puţin de 25 m înainte şi după acestea;
- în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabilă, dacă prin aceasta se stânjeneşte circulaţia a două vehicule venind din sensuri opuse, precum şi în dreptul marcajului continuu, în cazul în care conducătorii celorlalte vehicule care circulă în acelaşi sens ar fi obligaţi, din această cauză, să treacă peste acest marcaj;
- în locul în care se împiedică vizibilitatea asupra unui indicator sau semnal luminos;
- pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificaţiile „Drum îngustat”, „Prioritate pentru circulaţia din sens invers” sau „Prioritate faţă de circulaţia din sens invers”;
- pe pistele pentru pietoni şi/sau biciclişti ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
- pe platforma căii ferate industriale sau de tramvai ori la mai puţin de 50 m de acestea, dacă circulaţia vehiculelor pe şine ar putea fi stânjenită sau împiedicată;
- pe partea carosabilă a autostrăzilor, a drumurilor expres şi a celor naţionale europene (E);
- pe trotuar, dacă nu se asigură spaţiu de cel puţin 1 m pentru circulaţia pietonilor;
- în locurile unde este interzisă depăşirea.
Cât e amenda dacă ești prins oprit pe avarii fără un motiv întemeiat?
Rolul luminilor de avarie este de a semnaliza că mașina are o problemă. Sau când traficul este blocat și vrei să avertizezi pe cei care vin din spate asupra unui pericolul.
Sunt, însă, conducători auto care folosesc „avariile” atunci când vor să staționeze în zonele unde acest lucru nu e permis. Chiar dacă asta înseamnă să încurce circulația sau, în unele situații, să o blocheze de tot.
„Luminile de avarie se folosesc […] când vehiculul este imobilizat involuntar pe partea carosabilă, când vehiculul se deplasează foarte lent și/sau constituie el însuși un pericol pentru ceilalți participanți la trafic, când autovehiculul sau tramvaiul este remorcat”, precizează Poliția Română într-o postare publicată pe Facebook.
În general, printre urgențele care justifică folosirea avariilor se numără următoarele situații:
- mașina a suferit o defecțiune;
- șoferul, pasagerul sau altă persoană necesită ajutor;
- drumul este blocat/avariat;
- s-a produs un accident rutier.
Astfel, lipsa unui loc de parcare sau încărcarea unor bagaje în mașină nu pot fi considerate urgențe.
Ceea ce înseamnă că poliția te poate amenda dacă ești prins oprit pe avarii fără motiv întemeiat, într-o zonă unde nu e permis acest lucru.
Cât este amenda pentru oprire și staționare neregulamentară
Dacă se constată că un șofer e oprit neregulamentar, acesta poate primi 4 sau 5 puncte de amendă. Adică o sancțiune cuprinsă între 660 lei și 825 lei.
În plus, conducătorul auto care lasă mașina într-o zonă unde staționarea nu e permisă poate fi sancționat și pentru parcare neregulamentară. Această abatere se sancționează cu 2 sau 3 puncte de amendă, adică între 330 și 495 de lei.
Astfel, sancțiunea pentru oprire și staționare neregulamentară poate ajunge la 1.320 de lei.