Arealul Metropolitan Brașov include 17 comunități urbane și rurale ce reunesc un număr de peste 420.000 de locuitori și se întinde pe o suprafață de aprox. 1.500 km2. Zona Metropolitană Brașov are importanță pentru dezvoltarea României și Regiunii de Dezvoltare 7 Centru (jud. Alba, Brașov, Mureș, Covasna, Harghita, Sibiu).
În urma procesului de dezvoltare economică și social al teritoriului metropolitan, multe familii au luat decizia de a achiziționa o locuință într-una din comunitățile rurale limitrofe Municipiului Brașov. Motivele care stau la baza acestei decizii sunt legate de unele aspecte ce contribuie la un nivel ridicat de calitate a vieții.
Efectele acestui fenomen se regăsesc în evoluția de mobilitate crescută. În general, familiile care au migrat în interiorul teritoriului metropolitan dinspre urban nu își desfășoară activitatea curentă (școală, serviciu) în localitatea de domiciliu. Tocmai din acest motiv, nevoile de mobilitate sunt acoperite cu ajutorul serviciilor de transport persoane oferite în prezent de operatori privați din cadrul Planul Județean de Transport. În afara localităților Brașov și Săcele, nici o altă localitate din arealul metropolitan Brașov nu dispune de sistem de transport public de persoane, susține directorul Agenției Metropolitane Brașov, Dragoș David.
Conform acestui plan de transport, principalele rute operate sunt cele care asigură legătura dintre municipiul Brașov și localitățile limitrofe. Actualul plan județean de transport este perimat și nu reușește să asigure legătura între zonele de interes economic și social dezvoltate recent.
Dezavantajele majore ale sistemului actual de transport public la nivelul arealului metropolitan sunt vechimea parcului auto, lipsa dotărilor de specialitate privind siguranța și confortul pasagerilor. La acestea se adaugă și faptul că întreg sistemul de transport județean având municipiul Brașov ca element central, iar în acest fel nu există legături înre localitățile rurale care oferă diferite oportunități pentru populație. La începutul anului 2013, pentru a eficientiza sistemul metropolitan s-a constituit Asociația Metropolitană pentru Dezvoltarea Durabilă a Transportului Public Brașov.
Asociația de Transport Metropolitan va opera stațiile de călători, primite prin hotărâri de consiliu local cu titlu de folosință gratuită, va stabili condițiile de călătorie, se va ocupa de managementul traficului, va stabili tarifele. Fie că va fi vorba de RAT Brașov sau de alt operator privat, fiecare mașină va avea un dispozitiv electronic conectat la sistemul de management al AMB, a declarat Dragoș David.