Poliția Locală va putea da amenzi utilizatorilor de trotinete electrice, potrivit unui proiect de lege înregistrat în dezbatere la Senat.
Noile prevederi din Codul Rutier stabilesc noua metodă corectă pentru depășirea bicicliștilor și a celor care circulă pe trotinetele electrice.
Mai mult decât atât, hotărârea include un set de reguli stricte pe care trebuie să se respecte cei care vor să conducă o trotinetă electrică. Schimbările din Codul Rutier vin ca o urmare a solicitărilor făcute de mai multe asociații ce reprezintă interesele bicicliștilor.
Până în prezent, șoferii erau obligați să păstreze o distanță de 1,5 metri în timpul depășirii față de bicicliști sau de cei care merg pe trotinetele electrice. Cum distanța nu putea fi estimată cu exactitate, autoritățile impun acum folosirea axului drumului ca punct de reper. Astfel, cei care doresc să depășească o bicicletă sau o trotinetă electrică trebuie să țină cont de următoarele aspecte ce țin de viteza de rulare a vehiculului care depășește.
Dacă vă deplasați cu o viteză mai mică de 50 km/h, trebuie să încălcați marcajul ce desparte benzile sau sensurile de mers în timpul depășirii, iar dacă rulați cu o viteză mai mare de 50 km/h, trebuie să depășiți marcajul rutier cu o jumătate de mașină. De asemenea, se stipulează că bicicliștii trebuie să circule cu precădere pe pistele special amenajate sau pe acostamentul drumului.
Bicicliştii, deşi nu au nevoie de permis de conducere pentru a se deplasa pe drumurile publice, au mai multe obligaţii, conform regulamentului de aplicare a OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.
Iată regulile expuse în articolul 161, privind circulaţia bicicletelor şi a mopedelor.
„(1) Se interzice conducătorilor de biciclete sau de mopede:
- a) să circule pe sectoarele de drum semnalizate cu indicatorul având semnificaţia „Accesul interzis bicicletelor”;
Dacă vă deplasați cu o viteză mai mică de 50 km/h, trebuie să încălcați marcajul ce desparte benzile sau sensurile de mers în timpul depășirii, iar dacă rulați cu o viteză mai mare de 50 km/h, trebuie să depășiți marcajul rutier cu o jumătate de mașină. De asemenea, se stipulează că bicicliștii trebuie să circule cu precădere pe pistele special amenajate sau pe acostamentul drumului.
Bicicliştii, deşi nu au nevoie de permis de conducere pentru a se deplasa pe drumurile publice, au mai multe obligaţii, conform regulamentului de aplicare a OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.
Iată regulile expuse în articolul 161, privind circulaţia bicicletelor şi a mopedelor
„(1) Se interzice conducătorilor de biciclete sau de mopede:
- a) să circule pe sectoarele de drum semnalizate cu indicatorul având semnificaţia „Accesul interzis bicicletelor”;
- e) să circule în paralel, cu excepţia situaţiilor când participă la competiţii sportive organizate;
- f) să circule în timp ce se află sub influenţa alcoolului, a produselor ori substanţelor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora;
- g) să se ţină de un vehicul aflat în mers ori să fie remorcat de un alt vehicul sau împins ori tras de o persoană aflată într-un vehicul;
- h) să transporte o altă persoană, cu excepţia copilului până la 7 ani, numai dacă vehiculul are montat în faţă un suport special, precum şi a situaţiei când vehiculul este construit şi/sau echipat special pentru transportul altor persoane;
- i) să circule pe partea carosabilă în aceeaşi direcţie de mers, dacă există o cale laterală, o potecă sau un acostament practicabil, ce poate fi folosit;
- j) să transporte sau să tragă orice fel de obiecte care, prin volumul ori greutatea lor, stânjenesc sau periclitează conducerea vehiculului ori circulaţia celorlalţi participanţi la trafic;
- k) să circule pe aleile din parcuri sau din grădini publice, cu excepţia cazurilor când nu stânjenesc circulaţia pietonilor;
- l) să circule pe timp de noapte sau când vizibilitatea este redusă, fără să îndeplinească condiţiile prevăzute la art. 14 şi 16;
- m) să circule atunci când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheaţă sau zăpadă;
- n) să circule cu defecţiuni tehnice la sistemele de frânare sau cu un vehicul care nu este prevăzut cu avertizor sonor;
- o) să traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, în timp ce se deplasează pe bicicletă sau pe moped;
- p) să circule pe alte benzi decât cea de lângă bordură sau acostament, cu excepţia cazurilor în care, înainte de intersecţie, trebuie să se încadreze regulamentar pentru efectuarea virajului la stânga;
- r) să circule fără a purta îmbrăcăminte cu elemente fluorescentreflectorizante, de la lăsarea serii până în zorii zilei sau atunci când vizibilitatea este redusă;
- s) să conducă vehiculul fără a menţine contactul roţilor cu solul.
(2) Pe timpul circulaţiei pe drumurile publice, conducătorii de biciclete sunt obligaţi să aibă asupra lor actul de identitate, iar conducătorii de mopede sunt obligaţi să aibă, în plus, certificatul de absolvire a cursurilor de legislaţie rutieră şi certificatul de înregistrare a vehiculului”, se arată în lege.
Primele reguli pentru ultilizarea trotinetelor electrice, personale sau închiriate au fost prevăzute în Codul Rutier din România în 2021, aceste vehicule electrice care facilitează mobilitatea urbană fiind asimilate bicicletelor.
Circulația trotinetelor electrice este obligatorie pe pistele de biciclete de pe carosabil sau trotuar, iar în lipsa pistelor speciale utilizatorii trotinetelor trebuie să le folosească doar pe prima bandă, cât mai aproape de bordură și nu pe trotuar.
Vârsta minimă este de 14 ani, iar casca obligatorie până la 16 ani, dar polițiștii rutieri o recomandă indiferent de vârstă.