Construirea infrastructurii Aeroportului Internaţional Braşov-Ghimbav a ajuns în punctul final al ultimelor proceduri de recepţie.
Acestea au vizat încheierea construcţiei şi funcţionalizării clădirii de contingenţă şi a turnului de control virtual care va asigura dirijarea zborurilor pe Aeroportul Internaţional Braşov-Ghimbav.
Comisia de recepţie la terminarea lucrărilor pentru obiectivul de investiţii „Asigurarea serviciilor de navigaţie aeriană la Aeroportul Internaţional Braşov-Ghimbav/ Realizarea infrastructurii fizice şi dotarea ei cu echipamente specifice” a fost formată din specialişti reprezentând Consiliul Judeţean Braşov, Regia Autonomă „Aeroportul Internaţional Braşov-Ghimbav”, Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian ROMATSA RA, DNSAR Arad, Primăria Oraşului Râşnov, DSNAR Arad, Inspectoratul Judeţean în Construcţii Braşov, alături de specialişti ai antreprenorului – asocierea de firme SC UTI Construction and Facility Management SA – SC BOG’ART SRL care a executat contractul, precum şi ai dirigintelui de şantier.
Recepţia a avut loc în două etape.
În 19 mai s-au desfăşurat procedurile privind încheierea procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor la clădirea de contingenţă – turnul de control remote, o construcţie alcătuită din parter, două etaje, un etaj trei retras şi acoperiş sub formă de platformă de observaţie destinată serviciului de meteorologie.
Parterul înseamnă un spaţiu eminamente tehnic în care au fost instalate echipamentele pentru sistemele de comunicaţii radio, comunicaţii terestre, sistemele de navigaţie aeriană, precum şi serverele şi echipamentele aferente sistemului remote tower, alături de tablourile electrice, sursele de alimentare UPS şi grupul electrogen.
Spaţiile de la etajul întâi au funcţiuni administrative, fiind destinate birourilor angajaţilor, în timp ce etajul al doilea a fost împărţit într-o zonă destinată sistemelor meteo şi o altă zonă alocată pentru o ulterioară dezvoltare a sistemului de turn virtual.
La etajul al treilea sunt instalate alte echipamente aferente turnului virtual, iar pe acoperiş funcţionează sistemul video format din 14 camere de luat vederi fixe şi două camere mobile de înaltă rezoluţie.
Cea de-a doua etapă a recepţiei a avut loc în 23 mai, la sediul Centrului de Dirijare DSNAR Arad, unde au fost recepţionate sistemele de navigaţie şi sistemele conexe acestora.
Este vorba despre sistemele RVT (turn virtual de control), VREC (înregistrare voce), AWOS (system automat de observaţii meteorologice), ATIS (sistem de informare aeronautică), NAVAIDs (sisteme de navigaţie), VCCS (centrală telefonică), VHF-EVHF (sistem de comunicaţii şi urgenţă), LAN-WAN (reţea locală – reţea Wide Area), CMS (monitorizarea sistemelor), MCS (Master Clock) şi CFR (system automat de alarmare).
Recepţia sistemelor de echipamente a fost precedată de realizarea ultimelor teste SAT (Site Acceptance Test), astfel încât să existe certitudinea că toate echipamentele necesare funcționării turnului virtual corespund din punct de vedere funcțional.
Toate echipamentele amintite sunt puse în funcţiune în spaţiul special alocat în sala operaţională a Centrului de Dirijare Arad, unde există patru posturi de operare destinate dirijării la distanţă a traficului pe Aeroportul Braşov.
Pentru realizarea contractului privind asigurarea serviciilor de navigaţie aeriană la Aeroportul Internaţional Braşov-Ghimbav, realizarea infrastructurii fizice şi dotarea ei cu echipamente specifice, asocierea de firme UTI Construction and Facility Management – BOG’ART SRL a avut şapte subcontractanţi şi terţi: Centrul pentru Servicii de Radiocomunicaţii, Electroproiect, Smart Integrated Solutions SRL, Popp & Asociaţii, Thales Italia S.P.A., Saab Digital Air Traffic Solutions AB şi Specialne Systemy a Software A.S.
Valoarea totală actualizată a contractului este de 84.483.440,36 lei, din care construcţia şi instalaţiile clădirii de contingenţă au reprezentat 24.356.082,71 lei, iar diferenţa de 60.127.357,65 lei a însemnat achiziţionarea şi funcţionalizarea sistemelor de navigaţie şi a sistemelor conexe acestora.
Implementat începând cu luna ianuarie 2022, acest contract a cuprins proiectarea, construcţia şi funcţionalizarea clădirii de contingenţă, precum şi fabricarea, instalarea şi punerea în funcţiune a echipamentelor specifice care asigură serviciile de navigaţie aeriană la Aeroportul Internaţional Braşov-Ghimbav, atât echipamentele instalate în amplasamentul aeroportuar, respectiv ILS/DME şi DVOR/DME, cât şi cele care compun turnul virtual de control şi care funcţionează în clădirea de contingenţă şi la Centrul de Dirijare a Zborurilor DSNAR Arad din cadrul ROMATSA.
„Cu această ultimă procedură de recepţie pot spune că am finalizat toate contractele de proiectare, lucrări, construcţii şi instalaţii necesare pentru construirea şi funcţionalizarea Aeroportului Internaţional Braşov-Ghimbav. Sunt foarte bucuros că am ajuns în acest punct, îndelung aşteptat şi pentru care în ultimii ani am depus eforturi susţinute, împreună cu partenerii noştri instituţionali, ROMATSA şi Autoritatea Aeronautică Civilă Română, cu sprijinul autorităţilor şi instituţiilor publice locale şi centrale, al operatorilor economici şi al tuturor celor care au avut o contribuţie la implementarea celui mai important obiectiv investiţional din judeţul Braşov. Tututor le mulţumesc şi sunt convins că beneficiarii strădaniilor noastre – viitorii pasageri ai Aeroportului Internaţional Braşov-Ghimbav, vor aprecia şi se vor bucura de această realizare fără precedent pentru o administraţie publică judeţeană din România”, a spus preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian-Ioan Veştea.